Opiskelu on ihan kunnioitettava asia, mutta miks helvetissä pitää opiskella ja opiskella vaan koulusta seuraavaan koko ajan?

Mä en ymmärrä niitä ihmisiä (joita on paljon), jotka menee suoraan lukiosta yliopiston penkkejä kuluttamaan ja siitä sitten heti töihin ja perustamaan perhettä ja ottamaan asuntolainaa. Siis mä en vaan ole ikinä käsittänyt, että miks ne aattelee, että elämä alkaa sitten, kun on yliopisto/AMK suoritettu ja paperit kädessä. Ne aattelee sinisilmäsesti lukion vikalla, että jos mä nyt tästä suorittelen ton yliopiston alta pois, ni mähän voin sitten vaikka lähteä ulkomaille pidemmäks aikaa tai pidän sitten välivuoden. EI, ei se vaan mee niin. Useimmiten siinä käy just niinkun ei pitäs, eli että saadaan heti töitä ku yliopistot on käyty ja sitten vaan ollaan töissä ja aletaan elää "tavallista arkea".

Mikä siinä on, että ihmiset ei tajua, että jos oikeesti haluaa esim. lähteä töihin ulkomaille tai au pairiks tai vaan pitää muuten välivuotta, niin se kannattas tehä lukion jälkeen. Okei, tää on täysin mun mielipide, mutta se nyt kyllä tuntuu valitettavan oikeelta. Et sä nyt jumalauta sen yliopistos jälkeen kuitenkaan enää jaksa lähteä tekemään mitään erikoista ja hienoa, vaan sä vaan tuudittaudut siihen, että jos mä en nyt mene töihin suoraan tästä, mä en ikinä tule saamaan töitä. ELI sä siis unohat kaikki unelmas ulkomaista tai välivuosista ja alat vaan rakentamaan arkielämääs töissä ja perheen kanssa kotona.

Okei, ei se aina näin mene. Ehkä pientä yleistystä. MUTTA usein se vaan tuntuu siltä, että kun on yliopistonsa suorittanut niin ei sitä enää sitten kukaan jaksa/pysty/halua lähteä mihinkään, mitä vielä 4-5 vuotta sitten olis palavasti halunnut.. Sairasta. Menkää nyt jumalauta heti lukion jälkeen jonnekin pitämään välivuotta, älkää nyt ainakaa jättäkö sitä sen varaan, että kyllä niitä välivuosia kerkee pitämään yliopistojenki jälkeen. Ette te kuitenka kerkee. Kyllä yliopistoon pääsee ihan samalla lailla, vaikka pitäisitteki välivuosia. Sehän on vaan plussaa ja rikasta elämänkokemusta, jos on tehny elämässään jotain muutaki ku opiskellu.

Kiitos joo. Voi jumalauta mitä tekstiä taas tulee. Mut whatever, aivan sama mulle.

 

See ya.